I maj 2018 kunne Fugleflugtslinjen fejre 55 års jubilæum.
Planerne om en overfart begyndte længe før.
Første forsøg var allerede i 1800 tallet, men blev opgivet efter krigen i 1864, hvor Danmark måtte afstå Nordtyskland. Der var udarbejdet linijføring til jernbanen og udkast til en kommende havn ved Syltholm.
Forst i 1900 tallet blev der planlagt en havn, den nuværende trafikhavn, der blev indviet i 1910.
Under 2. verdenskrig kom der igen gang i planerne, og de første reelle anlægsarbejder påbegyndt. Projektet stoppede igen ved krigens afslutning.
Først sidst i 1950'er blev projektet en realitet, og i maj 1963 kunne den nye forbindelse til Tyskland indvies, efter der var anlagt af en ny færgehavn i Rødbyhavn.
Fra starten var det De Danske Statsbaner og Deutsche Bahn, der drev overfarten. Overfarten er senere blevet privat og Scandlines driver nu overfarten mellem Rødby og Puttgarden.
Besøg lokalarkivet og se billeder og avisklip eller læs på rederiet Scandlines hjemmeside. (Scandlines.dk)